برگزاری دومین نشست هماهنگی مدیران و معاونین بین الملل دانشگاه های سراسر کشور برای نمایشگاه جذابیت های تحصیل در دانشگاه خوارزمی

 | تاریخ ارسال: 1403/3/16 | 
دومین نشست هماهنگی مدیران و معاونین بین الملل دانشگاه های سراسر کشور برای نمایشگاه جذابیت های تحصیل در ایران روز یکشنبه ۱۳ خردادماه در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

در این نشست دکتر حسن بیگی رئیس دانشگاه خوارزمی، دکتر داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر سلمانپور مشاور بین الملل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، دکتر رازقی سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان، دکتر سوزنچی سرپرست اداره کل امور دانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویانو  دکتر عظیمی وقار مدیر مرکز روابط بین الملل دانشگاه و مدیران و معاونین بین الملل دانشگاه های سراسر کشور حضور داشتند.

در ابتدای نشست دکتر عظیمی وقار مدیر مرکز روابط بین الملل دانشگاه ضمن خیر مقدم و گرامی داشتن یاد و خاطره شهدای خدمت به معرفی دانشگاه خوارزمی پرداخت و با بیان مأموریت این نشست اظهار امیدواری کرد که با تلاش و همدلی بتوانیم شاهد جذب دانشجویان از سراسر دنیا به کشور عزیزمان باشیم.

در ادامه دکتر حسن بیگی ریاست دانشگاه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای خدمت گفت: مفتخرم به نمایندگی از خانواده بزرگ دانشگاه خوارزمی به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی کشور، حضور شما را در دومین اجلاس هماهنگی مدیران روابط بین‌الملل سراسر کشور خوش‌آمد بگویم. یقین دارم که این رویداد و رخدادهای مشابه ضمن ارتقای مرتبه بین‌المللی جامعه علمی و آموزشی کشور عزیزمان ایران، می‌‌تواند نقش‌آفرینی دانشگاه‌های ایرانی را در تمدن نوین اسلامی تبیین و تثبیت نماید. چنین کنشگری که همواره مورد تأکید رهبر فرهیخته‌مان بوده است، در سطح فراملی با دست توانمند شما عزیزان محقق می‌شود.

ایشان افزود: در ابتدا مایلم به عزم دانشگاه خوارزمی در کارآمدسازی تعهدات بین‌المللی و دستاوردهای دانشگاه اشاره کنم. دانشگاه خوارزمی، به عنوان یکی از دانشگاه­های جامع و با سابقه کشور، اراده خود را بر روندآفرینی در دیپلماسی دانش، و معرفی و ارتقای دستاوردهای علمی کشور، بنا نهاده است. خداوند را شاکرم که دانشگاه خوارزمی با اولویت قرار دادن کشورهای دوست و پیشرو، به ویژه در جهان اسلام، تفاهم‌نامه‌های چشمگیری با دانشگاه‌های مطرح جهانی امضاء نموده است. در برنامه میان‌مدت توسعه دانشگاه، افزایش حضور در کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی از طریق عقد تفاهم­نامه و قرارداد همکاری پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: در زمینه جذب دانشجو بین‌المللی، دانشگاه خوارزمی با داشتن بیش از ۵۰۰ دانشجوی غیرایرانی و تنوع ملیتی قابل توجه، نقش مهمی در توسعه آموزشی بین‌المللی ایفا کرده است. در افق میان‌مدت دانشگاه، توسعه تنوع ملیتی و افزایش تعداد دانشجویان غیرایرانی به بیش از ۲۰۰۰ نفر پیش‌بینی شده است.

دکتر حسن بیگی اعلام نمود که مجموعه دانشگاه با تمام توان آماده حمایت و پشتیبانی در برگزاری این رویداد است و امید است که با برگزاری این نمایشگاه و معرفی جاذبه‌های تحصیل در ایران، بتوانیم نقش موثری در توسعه آموزش عالی در خارج از مرزهای کشور ایفا نماییم.

سپس دکتر سلمانپور مشاور بین الملل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ضمن عرض تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و شهدای خدمت گفت: اولین بار است که نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل در دانشگاه های ایران برگزار می شود با این هدف که هم دانشگاه های سراسر کشور جاذبه های تحصیل خود را بالا ببرند و هم دانشگاه هایی که جذابیت تحصیلی دارند بتوانند دانشگاه خود را عرضه کنند و تجربیات خود را به دانشگاه هایی که هنوز در عرصه بین المللی وارد نشده اند ارائه نمایند و از طرفی امید را به دانشجویان کشورمان تزریق کنند و با معرفی دانشجویانی که از کشورهای مختلف به ایران آمده اند، دانشجویان ایرانی را امیدوار نمایند.

دکتر سلمانپور با اشاره به اینکه هدف اصلی ما تحقق مرجعیت علمی است، افزود: وظیفه اصلی سازمان امور دانشجویان در راستای دست یابی به مرجعیت علمی، بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها است و فرهنگ سازی و گفتمان سازی از وظایف دانشگاه ها است.
مشاور بین الملل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: موسسات جذب دانشجویان خارجی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا می‌تواند نقش بسیار موثری در معرفی ظرفیت‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها در سایر کشورها  و افزایش جذب دانشجویان  از کشورهای مختلف داشته باشد.

وی تصریح کرد: جذب دانشجوی بین‌المللی برای ما از چندین جهت مهم است یکی از جهت قرار گرفتن در رقابت شدید جذب دانشجوی خارجی که اکنون در میان کشورهایی است که قصد دارند تاثیرگذاری فراتر از مرزهای خود داشته باشند و یا دنبال ایجاد تبادلات و منابع پایدار در حوزه  اقتصادی، فرهنگی و علمی هستند. باید توجه داشت که بسیاری از کشورها به همین منظور به عرصه جذب دانشجوی بین‌المللی قدم می‌گذارند و بر همین این اساس جمهوری اسلامی نیز وارد این رقابت شده است.

ایشان در پایان با اشاره به انتظاراتی که از مدیران و رابطین بین المللی دانشگاهها در برپایی نمایشگاه  جذابیت های تحصیل در ایران دارند اظهار امیدواری کرد: که این نمایشگاه با همکاری همه جانبه دانشگاهها به بهترین نحو برگزار شود.

در ادامه دکتر داداش پور معاون وزیر عتف و رئیس سازمان امور دانشجویان، با عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیات همراهشان گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه بین‌الملل می‌تواند گفتمان‌سازی در راستای جذب دانشجویان بین المللی و جریان‌سازی برای بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها انجام دهد که خوشبختانه به سبب برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای متعدد این کار تا حد ممکن به نتیجه مثبتی رسانده است.

دکتر داداش پور با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشور نیاز است در فرآیند بین‌المللی شدن قرار گیرند، تصریح کرد: زمانی که صحبت از همکاری‌های بین‌المللی است، حضور دانشجویان بین‌المللی به عنوان یکی از رکن‌های اصلی بین‌المللی شدن تجلی پیدا می‌کند. یعنی اگر دانشجوی بین‌المللی در دانشگاهی حضور نداشته نباشد نمی‌توان انتظار داشت که دانشگاه چهره بین‌المللی بخود بگیرد. بنابراین اگر بخواهیم در حوزه مرجعیت علمی که نقشه راه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، گام برداریم باید به موضوع جمعیت دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه‌ها توجه و عنایت ویژه داشته باشیم.

دکتر داداش پور افزود: حدود ۷  میلیون نفر دانشجوی بین المللی در سطح جهان وجود دارد که در حال جابجایی از یک کشور به کشور دیگر هستند، اما نکته مهم این است که سهم ایران در این جابجایی جمعیت دانشجویی به چه میزان است و کشور ایران برای اینکه به مرجعیت علمی در عمل نائل گردد، چه میزان سهم باید از این جابجایی ها داشته باشد و در راستای دست یابی به آن چه فعالیتی صورت عینی پذیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، ما باید به ۳۲۰ هزار دانشجوی بین الملل دست یابیم و برای تحقق آن، دانشگاه‌ها بایستی حداقل ده درصد از سهم دانشجویان خود را به دانشجویان بین المللی اختصاص دهند تا بتوانیم در پایان برنامه هفتم توسعه به این تعداد برسیم. با توجه به ظرفیت‌های علمی موجود در کشور دست یابی به عدد تعریف شده در برنامه هفتم توسعه دور از انتظار نیست مشروط بر اینکه تحقق این مهم تلاش و برنامه ریزی علمی و عملی دانشگاه‌ها را می‌طلبد.


رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تجربه کشورهای موفق در جذب دانشجوی بین‌الملل تصریح کرد که شرایط باید فراهم باشد تا دانشجویان بین‌الملل بتوانند از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنند ما باید زیر ساختهای مناسب از جمله خدمات رفاهی،خوابگاهی، تغذیه ای، فیزیکی، آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشجویان بین الملل را در دانشگاههای کشورمان فراهم نماییم .

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان ساخت: اولین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران در مهرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و دانشگاهها می بایست بهترین خود از لحاظ علمی، فناوری، اجتماعی، فیزیکی و ... را عرضه کنند و همچنین جشنواره فرهنگی ملل با حضور حداقل ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه برپا  می شود.

ایشان در پایان تاکید کرد: از نگاه من دانشگاهی حرفه ای است که بتواند تمام داشته های خود را دربستر و زمینه متناسب با فضای دانشگاه خود به دیگران معرفی نماید.
در ادامه نشست جلسه پرسش و پاسخ مسئولین و مدعوین برگزار شد و مسئولین به سوالات مطرح شده پاسخ دادند. 

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 272 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر